Vooruitgang

Wat leven we toch in geweldige tijden. De wereld is beter en mooier dan ooit. Maar waarom heb ik dan die heimwee naar vroeger tijden? Toen alles nog simpel was.

Zo ontving ik van de week een folder van Albert Heijn. Dat we nu ook een pick-up point hebben. Geweldig, omdat we tegenwoordig allemaal zo druk zijn, kun je lekker online boodschappen doen, en gewoon ophalen wanneer het jou uit komt! Ideaal! Hoef je niet meer naar de winkel.

Voor mij heeft het iets triests. We hebben tegenwoordig niet eens tijd meer om boodschappen te doen. Dat is toch geen vooruitgang? Dat is achteruitgang. Straks hebben we niet eens tijd meer om te eten, gaat alles lekker zo je aders in met je aminozuren-pompje.

Dan nog een leuke bijkomstigheid. Online bestellen levert ome Albert een geweldig inkijkje in wat je koopt, wanneer en waar. Over privacy schending gesproken. Mensen zeiken over camera’s maar Facebooken en “pick-up pointen” er op los. Daar werken ze dan nog vrijwillig aan mee ook.

Het hele internet is trouwens een valse belofte gebleken. Waar het voor stond is totaal vernietigd door commercie. Kennis delen en in contact staan met elkaar was de essentie. Nu is het niets meer dan een grote reclamefolder met als bijkomstigheid dat je het als afluisterapparaat kunt inzetten. Je hoeft er niets voor te doen, mensen zetten het er zelf wel op. Facebook, Twitter, Snapchat, noem maar op. Gebakken lucht is het. Alles gaat on-line. We leven on-line, uren starend naar foto’s van het leven. Maar het leven zelf? Dat ervaren we niet meer.

hoe vaak hebben we wel niet gelachen om die Japanners die altijd overal foto’s van stonden te nemen. Die hun hele Eftelingbezoek door het oog van de camera hebben beleefd? Ow wat vonden wij ze dom…

Tot nu, want nu beleven we alles met elkaar door het oog van Facebook tijdlijnen. Het heeft ook allemaal de levensduur van 3 sec. Want daar is het volgende bericht weer… Men vond porno oppervlakkig. Nou de meeste porno heeft meer diepgang dan een gemiddeld Facebookprofiel.

Op mijn werk ervaar ik dagelijks deze verlichting. Tijdens de lunch, wordt er steevast naar die telefoons geloerd. En constant gegrinnik, op het zoveelste stupide filmpje. Daar gaat er weer een op zijn bek, de anders rijdt zich te pletter tegen een boom, de volgende steekt zijn iphone in de magnetron. Geweldig! En daar is men dan uren zoet mee. Ik zelf ben in de jaren tachtig al afgehaakt bij ” America’s Funniest Home Videos”. Wie destijds mij zou hebben verteld dat de hele werld straks die meuk op dragbare computers zou kijken en er verslaafd aan zou zijn, had ik ronduit uitgelachen. Maar helaas, het is bittere werkelijkheid.

Een werkelijkheid waar ik mij niet in kan vinden. U moet trouwens weten dat ik voor een “tech bedrijf” werk, waarbij internet core business is. Ik weet er dus technisch aardig wat van. Maar om het gedrag van de mensen in hun omgang met techniek kan ik alleen maar huilen.

Mijn collega’s hebben gestudeerd, zijn intelligent naar maatscahppelijke maatstaven. Maar een gesprek tijdens de lunch is er niet meer bij. Tijdens het werk wordt er volop ge-Facebookt, want dan roept er weer eentje opeens zelfingenomen hoe “dom deze persoon is”. Dan zien ze namelijk weer een filmpje voorbij komen met dubieuze inhoud. Men geloofd ook alles wat ze zien. Ze lachen in koor en roepen zaken als “daar heb je Darwin voor”. Dan hopen ze dat die persoon sterft, en te dom is voor nageslacht. Maar wie is er dommer? Degene die er naar kijken of degene die het filmpje maakt? De maker houdt er waarschijnlijk nog een zakcentje aan over, want het gaat de hele wereld rond. De zelfingenomen uitlachers surfen alweer door naar het volgende filmpje, want die is nog leuker…zonder zakcentje.

Triest. En dat heeft gestudeerd.

Maar de echte rasmongool ben ik. Want ik ben namelijk de zuurpruim die het allemaal niet leuk vind. En niet meedoet. Ik ben stom.

Dat zeggen ze niet (althans niet waar ik bij ben), maar ze denken het wel.

Ze doen maar…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s